לוגו עבודות ויטראז' בזכוכית
תיקון ויטראז'ים לבית כנסת

ההיסטוריה של ויטראז’ים

את עבודות חרוזי הזכוכית ניתן לייחס למצרים ולרומאים הקדמונים, וכמה שברים של חתיכות ויטראז’ זכוכית ששרדו ניתן לתארך למאה ה 9, התיאור המפורט הראשון שיש לנו של ויטראז’ כצורת אמנות מגיע מתיאופילוס, (נזיר מהמאה ה-12). תיאופילוס מתאר ייצור זכוכית ויצירת חלונות ויטראז’ים ביצירתו, “על אומנויות מגוונות”. מספר פרקים במסכתו מוקדשים לבניית חלונות ויטראז’ ומראים לנו את העניין הרב בנושא שוודאי היה קיים באותה התקופה.

הפופולריות ההולכת וגוברת של האדריכלות הגותית, עם יכולתה לתמוך בעיצובי ויטראז’ים מזכוכית גדולים וכבדים, עזרה לפתח תקופה חדשה. חלונות ויטראז’ים בכנסיות ברחבי אירופה נעשו גדולים יותר, מורכבים יותר ומלכותיים יותר באמצע ימי הביניים המאוחרים. מתקופה זו אנו רואים רבות מהדוגמאות המופתיות ביותר של ויטראז’ים הקיימות כיום.

שינויים אומנותיים ביצירות ויטראז’ים

לשינויים באמונות פוליטיות ודתיות הייתה השפעה עמוקה על התפתחות הויטראז’, כמו גם על הישרדותן של יצירות הויטראז’ בכנסיות ברחבי אירופה. הרפורמציה הפרוטסטנטית באירופה של תחילת המאה ה-16, עלייתו של אוליבר קרומוול באנגליה והמהפכה הצרפתית הביאו כולם תהפוכות שהביאו להרס המופקר של האמנות הדתית, כולל חלונות ויטראז’ רבים שאין להם תחליף. לאחר פרקי התסיסה הללו, אומני זכוכית חיפשו עבודה פחות שנויה במחלוקת, רווחית יותר עם פטרונים עשירים, ובסופו של דבר החלו להשתמש יותר בנושאים לא דתיים, כמו טבע או נושאים הרלדיים בפרויקטים שהוזמנו באופן פרטי.

כמו כן חלו שינויים אמנותיים בסגנון ובפופולריות של ויטראז’ים לאורך זמן. ציירי הרנסנס של המאה ה-15 הציגו מגמה של תמונות עדינות וריאליסטיות יותר באמנות. כתוצאה מכך, אמני זכוכית החלו לצייר על זכוכית במקום להסתמך במידה רבה על זכוכית צבעונית ומסגור עופרת ליצירת תמונות. זה נתן להם יותר הזדמנות ליצור פרטים עדינים בעבודתם. אך כתוצאה מכך, חלק מהעוצמה, רווית הצבע המבריקה והמבנה הנועז של עיצוב ויטראז’ אבדו בתהליך. עד תחילת המאה ה-19, הרבה מהטכניקות הבסיסיות של צביעה וטקסטורת זכוכית ננטשו, והוויטראז’ איבד הרבה מהפופולריות שלה.

הייתה התעוררות מחודשת של עניין בדרכים הישנות של ייצור ושימוש בויטראז’ים במהלך התחייה הגותית הוויקטוריאנית של המאה ה-19. אומנים החלו לגלות מחדש טכניקות של ויטראז’ים ולהביא עיצובים מודרניים וחומרים חדשניים למדיום. התקדמות אחת כזו שהונדסה על ידי לואיס קומפורט טיפאני הייתה הצגת שיטת בנייה בנייר נחושת שהקלה בהרבה על הרכבת עיצובי ויטראז’ ועבודה עם קימורים. חפצי אמנות מזכוכית צבעונית כמו מנורות הפכו פופולריים, ושימושים חדשים עבור ויטראז’ים במבנים ציבוריים וגם ויטראז’ים בבתים פרטיים עוזרים להכניס את הויטראז’ למאה ה-20.

כעת, הזמינות הנרחבת של כלי חיתוך ועיצוב זכוכית צבעונית וזכוכית מקלה על אמנים מתחילים ליצור עם ויטראז’ים. אמני ויטראז’ים מקצועיים יכולים להסתכל על מגמות חדשות באמנות מודרנית ושימוש בחומרים בלתי צפויים, כמו מראות, כדי להניע חידושים בויטראז’ים של העתיד. חלק מהמגבלות המוטלות על חלקי ויטראז’ גדולים, כמו הצורך בתומכים חזקים ונראים לעין, עשויות להשתנות גם כן. דרכים חדשות לחיזוק יצירות ויטראז’ עם תהליכים כמו למינציה מקלות על בניית עיצובי ויטראז’ גדולים יותר ללא חיזוקים נוספים.

מהו חלון הויטראז’ העתיק ביותר בעולם?

מהו חלון הויטראז’ הגדול ביותר בעולם?

מוזמנים להיכנס ולקרוא על 7 פלאי עולם יוצאי דופן של חלונות הויטראז’

לוגו עבודות ויטראז' בזכוכית

צרו איתנו קשר

שירותים

למכירה

פרוייקטים אחרונים

תפריט נגישות